Pages

The Leftovers 2x03 - Off Ramp


A sorozat első évadában is volt olyan epizód, ami egy központi eset vagy rejtély körül bonyolódott, de Damon Lindelof interjúiból kiderült, hogy a második évadban több ilyet terveznek. A harmadik részen tökéletesen látszanak ezek a törekvések, ahogy az eddig kimaradó szereplők életével kapcsolatban vesszük fel a fonalat. A kezdő képsorokban zakatoló dobszolóval kísérve azt látjuk, ahogy Laurie mossa a kocsiját. Az epizódok felépítése általában mérnöki pontossággal megy a készítőknek, akik ezúttal sem okoztak csalódást. Elsőre nem tűnik fel a nézőnek, de visszanézve érthető miért itt kezdünk: megadja az alaphangot a zaklatott Laurie epizódjához, aki első ránézésre továbblépett, de hamar kiderül, hogy ennek egy része csak látszat. A zene pedig az exférjéhez köti, akiről szintén megállapítható volt, hogy nem sikerült maradéktalanul feldolgozni az első évad végi sokkot. 

Ez a jelenet nem keretként funkcionál, ugyanis az ominózus eset az autóval, amiért mosásra szorul, nagyjából az epizód felénél történik. Végig érezhető, hogy egy időzített bombát nézünk, de nem lesz rögtön nyilvánvaló, hogy mi robbantja és mikor. A mapletoni tűzesetet követően Laurie és Tom közös erővel mentenek ki olyan embereket a különböző Bűnös Maradék házakból, akiken látják, hogy nem elég elkötelezettek. Ezen is észrevehető, hogy az epizódban találunk egy kiemelt „heti ügyet”, Suzant, akit Laurie igyekszik visszahelyezeni a régi életébe. Számunkra nem derül ki, hogy miért hagyta ott a családját, csak megint foghatjuk a fejünket, hogy valaki akinek minden szempontból tökéletes élete volt, valamiért mégis a Bűnös Maradék nyomorúságát választotta. 

Az epizódnak és a főszereplőknek is szükségük van egy ügyre, ami köré szervezhetik az életüket. Tom nem csinál semmi mást, csak beépül, egy ideig figyel, majd a megfelelő emberrel együtt lelép a házból, hogy aztán pár nap múlva már egy másikhoz menjen. Róla az első évadban kiderült, hogy milyen nagy szüksége van valamire, ami értelmet ad a mindennapjainak, úgyhogy egyáltalán nem jelent meglepetést az itteni viselkedése. Laurie tevékenysége is logikus, azzal, hogy könyvön keresztül megír mindent, ami történt vele, egy nagy lépést tesz, hogy megértse a saját döntéseit, amik végül a szektához vezették. Ezenkívül pedig visszaült a lóra és igyekszik újra pszichológusként működni és embereket visszahozni a Bűnös Maradéktól. Csakhogy ez egy nagyon veszélyes terep, ugyanis komoly munka egyes embereknél megfejteni, hogy mi is hozta őket ebbe a helyzetbe. 



Suzanről különösen kemény diónak tűnik. A sorozat szokásához híven csínján bánik a kapaszkodókkal és nehéz eldönteni, hogy Laurie nem áll még készen arra, hogy újra végezze a munkáját, mert korábban észrevette volna, hogy nagy a baj, vagy azon, hogy Suzan viselkedését nem jelezte elő semmi és ahogy sok minden másra a The Leftoversben, úgy erre sincs logikus magyarázat. A nő meglepően könnyen kerül vissza a kényelmes életébe és csinál úgy, mintha mi sem történt volna. Aztán elég megtalálnia egy összegyűrt cetlit a Bűnös Maradék tagjaitól, hogy emlékezzen igazából ő nem tudja elviselni az életét. Ez szintén a nagyszerű epizódszerkezetre példa, ugyanis azután, hogy megismertük mit csinál Laurie és Tom, rögtön kiderülnek az akadályok is. Az első Viktor, akitől az épületet bérli Laurie. Nem nézni jó szemmel, hogy az irodának használatos helyiségben emberek éjszakáznak, ergo Laurie munkája veszélyben van. Rögtön a következő jelenetben pedig Bűnös Maradék tagjai zavarják meg az ülést, ami Tom és Laurie számára egyaránt bajt jelez, és ekkor kapja meg Suzan is azt a bizonyos cetlit. 

Ami szintén ekkor hangzik el először, hogy Laurie mérges. Ő persze ezt letagadja, de később világosan kiderül, hogy bizony rengeteg feszültség van benne és rá is ráférne egy komolyabb terápia, mert egyáltalán nem dolgozta fel a mapletoni eseményeket. A Jill-es találkozót követően felgyorsulnak az események, hiszen amint visszaérkeznek kilakoltatják őket és a laptop is eltűnik. Így mindkét „küldetés” ami eddig meghatározta Laurie életét közvetlen veszélybe kerül. Laurie gépe Viktor kisfiánál köt ki, aki saját elmondása szerint egy seggfej, (ki mond ilyet a saját gyerekére?) Laurie erre gyanakszik, ezért betör a házba, amit önmagában már nézni is elég para, de talán ezzel is párhuzamba kerül az előző férjével, hogy valamiért teljesen felelőtlenül viselkedik. Az epizódon belül ennek nem lesz következménye, pedig a felesége látta őt. Talán van annak jelentősége, hogy Laurie álnéven intézi ezt az egészet, Viktor ugyanis Dr. Ruth-nak szólítja őt.

A betöréssel az is kiderül, hogy Laurie-nak mennyire hiányzott az adrenalin és hogy széles mosollyal nyugtázza, hogy nem folytja el a benne dúló haragot. A magyar úgy mondja, hogy evés közben jön meg az étvágy, úgyhogy ha már ott jár, akkor el is üt két arra járó Bűnös Maradék tagot. Az epizód végén sírva azt mondja a fiának, hogy ő nem akarta őket bántani, de abból a jeleneteből egyáltalán nem így tűnt. Úgy nézett ki, mint akinek szüksége van arra, hogy végre ne nyomja el a frusztráltságát. Az, hogy milyen komolyak ezek az érzések, csak később lesz nyilvánvaló, mikor a könyvéről szóló tárgyalásra érkezik. A hangulatból érződik, hogy Laurie valószínűleg el fogja szalasztani a lehetsőéget, hiszen előtte kellett végignézni, ahogy Suzan a családját is a halálba rántja. Mikor Laurie mégsem tud elmenekülni a megbeszélésről, akkor már könnyebben hiszi el az ember, hogy más meglepetés is van a sorozat tarsolyában. 



Azon mondjuk senki nem lepődött meg, hogy az első évados élményeiről írt könyvről szóló megbeszélés úgy hangzik majd, mint egy meta kommentár a sorozatról. Az már egy fokkal érdekesebb volt, ahogy a kiadó vezetője pontosan rávilágított az írás alapján, hogy milyen gondjai vannak Laurie-nak és tudta „hol kell őt megnyomni”. Azokat a dolgokat hagyta ki a könyvből, amiket saját magában is elnyomott és azóta sem nézett szembe velük. Laurie-t nyilván zavarja, hogy ha rajta múlik, akkor a lánya halott lenne. Mikor leírta mégsem tudott ezzel az érzéssel szembenézni, csak akkor, mikor a könyvéhez (a jövőjéhez!) kulcsot jelentő figura keményen az arcába mondja. Ekkor viszont már nem tudja tovább tűrtőztetni magát és ráugrik. Egymás után robbannak fel a ketyegő bombák az epizódban és úgy néz ki Laurie egyelőre nem léphet tovább és még Suzan haláláért is felelősnek érezheti magát.

Mindeközben Tomnál is megtörténik az előre jelzett lebukás, ráadásul pontosan annál a szervezetnél, ahol Meg a főnök. Liv Tyler karaktere mindössze egyetlen jelenetben szerepel, feltételezhetőelg a készítők nagyot szerettek volna ezzel ütni, de nem érték él a kívánt érzelmi hatást. Nagy betűkkel van írva a jelenetre, hogy ez csak ebben a sorozatban történhet meg, főleg azért, mert a nézőknek fogalma sincs a motivációkról. A rész végének tükrében persze felmerül a kérdés, hogy „Tomba tényleg átkerült-e” valamennyi Holy Wayne képességeiből, és Meg az ő gyerekére pályázott. Persze ha így van, akkor óriási mázli, hogy Tom így felhívta magára a figyelmet, pont az ő felségterületén. Ha semmi ilyesmiről nincs szó és a szex csak mellékes része a kínzásnak, vagy csak Meg már így éli a szexuális életét, akkor elég furcsa megoldás.

De visszatérve Tomra, az egész eset nála egy hatalmas fordulópont, és Suzan balesete mellett ez segít ráébreszteni arra, hogy valamit máshogy kell csinálniuk az édesanyjával, ha sikeresek akarnak lenni. A megoldása pedig az, hogy mostantól ő lesz Holy Wayne utódja és kiöleli az emberkből a bánatot. Nagyon ügyes megoldással az epizód első harmadában látunk egy youtube videót, amiben a néhai Wayne eddig nem látott részletességgel vall a képessége mibenlétéről. Az első évadban szándékosan homályban tartotta a nézőt a sorozat azzal kapcsolatban, hogy Wayne kókler-e vagy sem. Most egy fokkal biztosabbnak tűnik, hogy nem csak a levegőbe beszélt, de ez még mindig nem jelenti azt, hogy most Tom az igazat mondja. Vagyis akármi történik vele, a sorozat továbbra sem erősít meg minket abban, hogy a képssége valódi-e vagy sem. A hit, hogy meggyógyulhat majdnem annyira erős tud lenni, mintha tényleg kiszívná azokat a rossz érzéseket a testből. 

Egyéb felfedezések:

  • #Ausztráliafigyelő - Perthtől nem messze egy barlangból halottnak hitt emberek jönnek elő! Van valami hülye ausztrál aki azt mondja, hogy ő a túlvilágról jött vissza!
  • Max Richter nevét említsük meg, a zenehasználat az epizódban továbbra is zseniális, pláne hogy segít minket közelebb vinni a szereplők lelkivilágához. (Ezek után kíváncsi leszek, hogyan használják majd, hogy Erikának gond van a hallásával.)
  • Emlékeztetőül a gyész öt szakasza: Tagadás - Harag - Alkudozás - Depresszió - Elfogadás. Akkor a mostani epizódban kerültünk át a haragból az alkudozásba?
  • Mikor Laurie megvette a ruhát és az eladó megkérdezte, hogy különleges alkalomra lesz-e, akkor azt hiszem nem ragaszkodott ilyen részletes válaszhoz.
  • Let me just put this on silent.” - Tényleg remek alcím lenne.
  • Amiben nagyot hibázik Laurie és Tom az az, hogy elhiszik a Bűnös Maradék legyőzhető. Ez egy igazi szélmalomharc és a sorozat világában mindig lesz a szektára igény.

Gabor Foldi

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése